Műszaki tájékoztató szimeringek felhasználásához |
Az általunk gyártott szimeringek nagyrészt első beépítésre kerülnek, de sajnos rendszeresen tapasztaljuk, hogy még itt is kívánnivalót hagy maga után a megfelelő beépítési körülmények biztosítása. A cserealkatrészként történő felhasználásnál még rosszabb a tapasztalatunk, holott ezeknek a szimeringeknek
még sokkal hiányosabb körülmények között kell majd helytállniuk. Ezért röviden összefoglaljuk, hogy mit
ír elő az EU DIN 3760-as szabvány és a gyakorlat:
Válasszuk meg jól az anyagot! Az NBR 100°C-ig használható, tartósan még addig sem. Az FKM 200°C-ig használható, de jó tudni, hogy a forgó tengely a tömítőél közelében a radiális szorítóerő, a fordulat, a
súrlódási együttható és a hőelvezetés körülményei függvényében 10-30°C-al megemeli a tényleges
hőfokot. Az FKM mint a PTFE „gumis változata” a legkisebb súrlódási együtthatójú elasztomer.
Az NBR a hajtóműolajokat és motorolajokat jól bírja, de benzin esetében már az FKM a megfelelő anyag,
amely a legjobban vegyszerálló gumi.
A szilikon 180°C-ig használható, -50°C-on is rugalmas, de már dízelolajra sem ajánlott.
Használják a tengelyátmérő-fordulatszám nomogramunkat! A hőterhelésben túlterhelt kiépített szimering
az élénél kemény, sokszor sugárirányban repedezett. Ilyenkor váltsunk magasabb anyagfokozatba. Ha
az FKM hő és vegyszerállósága sem elegendő, úgy fémházas PTFE a megoldás (lásd. B2PT típus a nyomtatott katalógusunk 14.
oldalán).
A beépítésnél fontos, hogy a tömítendő tengelyt és a szimering furatát is megfelelő kúpos rávezetéssel
és rádiusszal lássuk el. A beépítéshez szerszámot használjunk, amely lehetőleg a külső átmérőhöz nagyon közel nyomja be a tömítést. Biztosítani kell a tengelyre tökéletesen merőleges egyenes vonalú
tömítőél létrejöttét.
Cserealkatrésznél nemhogy ne ragaszkodjunk az eredetivel azonos magassághoz, de szakszerűtlen egy
nem tökéletesen felújított tengelyen ugyanott „futtatni” a tömítőélet, ahol az elődje már károsította azt.
Pedig a tökéletesen felújított tengely ritka, mert az újak sem mindig felelnek meg a szabványnak:
4 mikron érdességi mélységgel és 0,3 mm mélyen 55 HRC keménységgel kell rendelkezniük.
A beépítéskor már említett kötelező merőlegességen kívül három geometriai tényező is ronthatja a
tömítés tökéletességét:
- A szimering furatának és a tengelynek nem térhet el a középvonala. A kiszereléskor egyoldalúan kopott él ennek a „bűnjele”.
- Csak nagyon kis tengelyovalitás megengedett.
- 0,1 mm-nél nagyobb tengelyütést már közepes fordulatokon is csak visszahordó recézéssel (drall) lehet tömíteni.
A szimeringet nem érheti 0,5 bar-nál nagyobb nyomás. Ezt akkor is be kell tartani, ha nem fordul ki a tömítőajak, a nagy nyomás ugyanis kopás és hőnövelő, sőt, helytelen geometriájú állásba torzítja az élet. Ebből következik, hogy az FKM kis túlnyomásokat jobban tolerál. Kínálunk Simrit BABSL modelleket, ezek 10 bar-ig nyomásállóak, de magasabb fordulaton hamarabb kopnak.
Javasolt gumi szerkezeti anyagok szimeringekhez a fordulat és a tengelyátmérő függvényében

Az EU DIN 3760 előírásai szimeringek külső átmérőjének túlfedésére
külső átmérő (mm) |
előírt túlfedés |
megengedett eltérés a körkörösségtől |
50-ig |
+0,3 +0,15 |
0,25 |
50 fölött 80-ig |
+0,35 +0,2 |
0,35 |
80 fölött 120-ig |
+0,35 +0,2 |
0,5 |
120 fölött 180-ig |
+0,45 +0,25 |
0,65 |
180 fölött 300-ig |
+0,45 +0,25 |
0,8 |
300 fölött 500-ig |
+0,55 +0,3 |
|
|
|