belépés: név: jelszó:
    Magyar English
KTT, Kubinszky Tömítéstechnika Kft.
Főoldal Termékeink (webáruház) Szállítási felt. Műszaki info. Súgó Kapcsolat
Műszaki tájékoztaó szimeringek felhasználásához

Az általunk gyártott szimeringek nagyrészt első beépítésre kerülnek, de sajnos rendszeresen tapasztaljuk, hogy még itt is kívánnivalót hagy maga után a megfelelő beépítési körülmények biztosítása. A cserealkatrészként történő felhasználásnál még rosszabb a tapasztalatunk, holott ezeknek a szimeringeknek még sokkal hiányosabb körülmények között kell majd helytállniuk. Ezért röviden összefoglaljuk, hogy mit ír elő az EU-DIN 3760-as szabvány és a gyakorlat:

Válasszuk meg jól az anyagot! Az NBR 100 °C-ig használható, tartósan még addig sem. Az FKM 200 °Cig használható, de jó tudni, hogy a forgó tengely a tömítőél közelében a radiális szorítóerő, a fordulat, a súrlódási együttható és a hőelvezetés körülményei függvényében 10-30 °C-kal megemeli a tényleges hőfokot. Az FKM mint a PTFE „gumis változata” a legkisebb súrlódási együtthatójú elasztomer. Az NBR a hajtóműolajokat és motorolajokat jól bírja, de benzin esetében már az FKM a megfelelő anyag, amely a legjobban vegyszerálló gumi. A szilikon 180 °C-ig használható, -50 °C-on is rugalmas, de már dízelolajra sem ajánlott. Használják a tengelyátmérő-fordulatszám nomogramunkat! A hőterhelésben túlterhelt kiépített szimering az élénél kemény, sokszor sugárirányban repedezett. Ilyenkor váltsunk magasabb anyagfokozatba. Ha az FKM hő és vegyszerállósága sem elegendő, úgy fémházas PTFE a megoldás (lásd. B2PT típus a 14. oldalon).

A beépítésnél fontos, hogy a tömítendő tengelyt és a szimering furatát is megfelelő kúpos rávezetéssel és rádiusszal lássuk el. A beépítéshez szerszámot használjunk, amely lehetőleg a külső átmérőhöz nagyon közel nyomja be a tömítést. Biztosítani kell a tengelyre tökéletesen merőleges egyenes vonalú tömítőél létrejöttét. Cserealkatrésznél nemhogy ne ragaszkodjunk az eredetivel azonos magassághoz, de szakszerűtlen egy nem tökéletesen felújított tengelyen ugyanott „futtatni” a tömítőélet ahol az elődje már károsította azt. Pedig a tökéletesen felújított tengely ritka, mert az újak sem mindig felelnek meg a szabványnak: 4 mikron érdességi mélységgel és 0,3 mm mélyen 55 HRC keménységgel kell rendelkezniük. A beépítéskor már említett kötelező merőlegességen kívül három geometriai tényező is ronthatja a tömítés tökéletességét:

 

-A szimering furatának és a tengelynek nem térhet el a középvonala. A kiszereléskor egyoldalúan kopott él ennek a „bűnjele”.

-Csak nagyon kis tengelyovalitás megengedett.

-0,1 mm-nél nagyobb tengelyütést már közepes fordulatokon is csak visszahordó recézéssel (drall) lehet

tömíteni. A szimeringet nem érheti 0,5 bar-nál nagyobb nyomás. Ezt akkor is be kell tartani, ha nem fordul ki a tömítőajak, a nagy nyomás ugyanis kopás és hőnövelő, sőt helytelen geometriájú állásba torzítja az élet. Ebből következik, hogy az FKM kis túlnyomásokat jobban tolerál. Kínálunk Simrit BABSL modelleket, ezek 10 bar-ig nyomásállóak, de magasabb fordulaton hamarabb kopnak.

Javasolt gumi szerkezeti anyagok szimeringekhez a fordulat és a tengelyátmérő függvényében

fordulat és a tengelyátmérő függvény

A DIN3760 előírásai szimeringek külső átmérőjének túlfedésére

külső átmérő (mm) előírt túlfedés megengedett eltérés a körkörösségtől
50-ig +0,3 +0,15 0,25
50 fölött 80-ig +0,35 +0,2 0,35
80 fölött 120-ig +0,35 +0,2 0,5
120 fölött 180-ig +0,45 +0,25 0,65
180 fölött 300-ig +0,45 +0,25 0,8
300 fölött 500-ig +0,55 +0,3

 
(C) 2009 KTT Kubinszky Tömítéstechnika Kft.